Vad gör föreningen?

Föreningen Permakultur i Sverige jobbar för att:

• Visa hur permakulturdesign används och har använts i praktiken. Under fliken “Permakultur i praktiken” finns en lista över permakulturinriktade platser, företag, föreningar o.s.v. i Sverige.
  • Anpassa och utveckla permakultur efter svenska förhållanden.
  • Förmedla kontakter och stöd vid etablering av enskilda projekt i städer och på landsbygden. Det finns idag lokalavdelningar i Stockholms län, Skåne och Bohuslän.
  • Vara en aktiv part i den nordiska och internationella permakulturrörelsen, i samverkan med Nordiskt Permakulturnätverk, till exempel genom att delta i nordiska, europeiska och internationella konferenser.

Vill du starta en lokalförening där du bor är du välkommen att kontakta oss så kan vi hjälpa till!

Styrelsen i Permakultur Sverige

Helena von Bothmer, Sydkoster, Bohuslän.
Jag har arbetat med permakultur sedan början av 1990-talet och tog min PDC 1992 och diplom 1998. Har hållit PDCkurser sedan dess. Byggt upp Kosters Trädgårdar. Jag drömmer om att permakultur verkligen blir det verktyg det är, för att visa vägen i nedväxtens tid.

Kassör

Torbjörn Hammarberg, Mellbystrand, Halland.
Bor mestadels i Mellbystrand i södra Halland men vistas också en hel del i Malmö. Byggt upp och drivit Källtorps trädgård. Gick PDC får några år sedan. Jag gillar de tankar som finns inom permakulturrörelsen med ett uthålligt sätt att leva där man tänker till först och sedan gör smarta resurssnåla lösningar.

Ledamot

Joy Öhlin Lagerstedt, Bollestad, Bohuslän. Jag har odling, social hållbarhet och omställning som stora intressen. Arbetar idag som psykoterapeut, är gestaltterapeut. Vill bidra bland annat med att göra hela permakulturkonceptet mer känt.

Ledamot

Susanne Rörum, Hörby, Skåne.
Innehar PDC. Permakulturveteran och outtröttlig omställare som drivit småbruk största delen av livet. Tillsammans med vänner initiativtagare till Sambruket i Sösdalabygden, Holma folkhögskola, Ciderfrämjandet och Prima Prima.

Ledamot

Jenny Salmson, Stockholm I livslång förundran, inom snart i ett med världsalltets vibration på grund av en för människan relativt hög ålder, till dess med en vision om en mindre fånig mänsklighet. Drivande i nätverket för gemensamhetsodlingar Odla Ihop.

Ledamot

Jenny Salmson, Stockholm, Södermanland.
Har PDC. Grundare av och drivande i permakulturföreningen och nätverket för gemensamhetsodlingar Odla Ihop. Har hållit kurser i bland annat skogsträdgård, jord, omställning och odling i egen regi och för folkhögskolor. Grafisk designer. Vill inom styrelsen vara kontaktperson med tidningsredaktionen.

Ledamot

Pella Thiel, Ingarö, Uppland.
Jag har varit med och startat bland annat Omställningsnätverket och End Ecocide Sverige och sysslar mest med juridisk permakultur i form av naturens rättigheter och ekocid som internationellt brott, ofta i internationella nätverk. Permakultur är den bästa grunden för omställning tycker jag och jag vill bidra som ambassadör och nätverkare för att den ska bli mer tillgänglig och självklar som framtidslösning.

Styrelsens uppdrag

Grunduppdraget för styrelsens arbete är att sprida Permakultur och stötta lokala initiativ med Permakultur. Detta gör vi bland annat genom att synas på olika skördefester och mässor, dela ut tidningen till medlemmar, presentera god exempel från medlemmar på vår hemsida och erbjuda arrangerande medlemmars evenemang, kurser och utbildningar på hemsidan.

Styrelsen är också aktiv med uppdrag eller i samarbete med de nordiska styrelserna, internationella LAND-gruppen, Ecolise, Holma Folkhögskolas styrelse. Detta arbete är en del för att skapa möjligheter för våra medlemmar och stärka Sveriges röst i Nordens Permakulturarbete.