Permakultur i Sverige Riktlinjer 2020

Medlemsinformation’s Docs Permakultur i Sverige Riktlinjer 2020

Klicka på ett versionsdatum på listen nedan för att visa respektive version.

Jämför två versioner genom att välja dessa i kolumnerna 'Gammal' respektive 'Ny' och klicka sedan på 'Jämför versioner'.



Gammal Ny Skapat den Författare Åtgärder
2020-04-17 kl. 12:32 Kicki Bobacka
2020-04-17 kl. 11:58 Kicki Bobacka
2020-04-17 kl. 11:53 Kicki Bobacka
2020-04-16 kl. 17:43 Hans Ryding
2020-04-16 kl. 16:24 Hans Ryding
2020-04-16 kl. 16:20 Hans Ryding
2020-04-16 kl. 16:15 Hans Ryding
2020-04-16 kl. 16:13 Hans Ryding
2020-04-16 kl. 16:07 Hans Ryding
2020-04-16 kl. 16:06 Hans Ryding
2020-04-16 kl. 15:55 Hans Ryding
2020-04-15 kl. 17:17 Chris Druid
2020-04-15 kl. 16:36 Kicki Bobacka
2020-04-14 kl. 13:03 Hans Ryding

Permakultur i Sverige

Riktlinjer 2020

Styrelsen ska under 2020:

1 Implementering av kommunikationsstrategi

  • Utifrån den inventering och kommunikationsdesign som skapades under 2019 genomföra de förändringar/åtgärder som vi beslutat om.

2 Tidskrift och nyhetsbrev

  • Skriva och skicka ut nyhetsbrev vid behov. (Efter beslut om det i styrelsen).
  • Skapa och skicka ut två nummer av vår medlemstidning PermakulturBLADET, sommar och höst/vinter 2020 (från och med 2021 planeras 4 nummer per år).
  • Tidning och nyhetsbrev utformas i enlighet med kommunikations-strategin och de riktlinjer för ämnesinnehåll som finns i den.

3 Hemsidan

  • Hemsidan ska uppdateras och utvecklas vidare, bland annat med:
  • Nyhetssektion med aktuell information, gärna lätt synlig/tillgänglig från förstasidan.
  • Blog med intressant information, inklusive möjlighet för styrelsen och intresserade medlemmar att lätt lägga in nya blog-inlägg, med tydlig kategorilista.
  • Ett forum där det finns möjlighet för medlemmar att diskutera blog-inläggen och annat permakultur-relaterat.
  • Integrerad och lättuppdaterad lista på permakulturplatser och karta, där varje plats finns som en dynamisk post, som kan ändras/uppdateras eller tas bort av de som skrivit den. Och där de automatiskt får påminnelser att uppdatera/verifiera sin post regelbundet, så att posterna hålls aktuella.
  • Möjlighet att på enkelt sätt köpa medlemskap online (eventuellt via SWISH) med integrering till ett online medlems-register och skapandet av inloggningsuppgifter för nya medlemmar.
  • En DRM-platform för tillgång till upphovsrätts-skyddat material till exempel i form av vår medlemstidning.
  • Platform för utskick av nyhetsbrev, inkl möjligheten att registrera sig till nyhetsbrev direkt på hemsidan.
  • Inloggning för de medlemmar som inte redan har det.
  • En sida för trycksaker med möjlighet att köpa böcker och/eller tidningar.

4 Faceboook

  • Fortsätta ta hand om föreningens facebook-grupp.
  • Göra ett roterande schema av permakulturister som skriver inlägg om intressanta pernmakultur-ämnen i facebookgruppen. Inspiration för ämnesinnehåll finns i kommunikationsstrategin.

5 Regionala och lokala kontaktpersoner

  • Fortsatt sträva efter att få regionala kontaktpersoner i hela landet.
  • Hjälpa och uppmuntra utbyte mellan kontaktpersoner och mellan kontaktpersoner och styrelsen, bland annat genom utskick minst en gång om året.
  • Uppmuntra lokala och regionala kontaktpersoner till spridande av permakultur genom att delta i mässor och andra event.
  • Fortsätta vara medlem i FOR.

6 Föreningsadministration

  • Fortsatt inventera föreningens administrativa arbete och rutiner (kassörsrutiner, bokföring, medlemsregister, utskick, beställningar, inköp med mera) som grund för att nå en bättre resiliens i föreningsarbetet.

7 Intäkter

  • En strategi för att söka pengar som matchar föreningens behov ska skapas.
  • Prioritera att få in ansökningar till de källor som vi tidigare har sökt och känner väl.
  • Vi ska undersöka möjliga sätt att öka föreningens intäkter. (exempelvis genom att söka mer projektpengar, öka medlemsantalet och sälja varor.)

8 Arvodering

  • Vi kommer börja arvodera styrelsen för vissa arbetsuppgifter under 2020.
  • Med kommunikationsstrategin och inventeringen av föreningsadministrativa arbete som underlag arbeta vidare med att ta ställning till eventuell framtida arvodering av styrelsearbete och andra arbetsuppgifter.

9 Internationella samarbeten

  • Upprätthålla internationella kontakter och vara öppna för nya initiativ.
  • Fortsätta existerande projekt och samarbeten till exempel European Permaculture Network, Ecolise och Erasmus+ finansierade projekt.

10 LAND-nätverket

  • Fortsätta arbetet med att utveckla LAND-nätverket.
  • Arbeta med nätverkets interna och externa kommunikation.
  • Fortsätta ha egen facebook-grupp för LAND-center och LAND-gruppen, så att vi kan stödja varandra.
  • Att uppdatera LAND sidorna på hemsidan med relevant information, inkl. Presentationer av alla LAND-center.
  • Att göra ett schema för regelbundna blog- och/eller facebookinlägg från alla LAND-center.
  • Fortsatt arbeta med att ta fram en långsiktig modell för finansiering av LAND-nätverket inklusive att eventuellt söka pengar från olika källor för fler LAND-projekt.
  • Fortsätta arbeta med att formalisera strukturen (roller, personer, kriterier, rutiner, formulär)
  • Vid behov ta fram ytterligare hjälpmedel (informationssidor, skyltar med mera)
  • Fortsätta arbetet med godkännande av fler LAND-center i Sverige.
  • Fortsätta arbetet med att stödja LAND-startare i utveckling mot att bli LAND-center.

11 Holma folkhögskola

  • Permakulturföreningen ska fortsätta vara medlem i Holma folkhögskola.
  • Arbeta mer aktivt med att sköta om föreningens kommunikation med Holma folkhögskola, i samarbete med Permakultur i Skåne, och våra representanter i Holma folkhögskolas styrelse.

12 Nordiska institutet för permakultur

  • Permakulturföreningen ska fortsätta vara medlem i nordiska institutet, styrelsen skickar en representant till dess sekretariat och uppmanar de diplomerade att göra detsamma.
  • Ha en diplom-kontaktperson som sköter dagliga arbetet med diplom-systemet. Till exempel att registrera nya diplomander, att påminna om deadlines inför nästa nordiska möte, och att kommunicera alla eventuella problem eller svårigheter till sekretariatet.
  • Förbereda för att arrangera nordiska mötet i Sverige februari 2021.